22.11.11

hôtel chevillon


Ja men hej. Välkomna hem till mig! 
Här i det fina blå huset på Rue Wilson i Grez-sur-Loing bor jag nu. Och det var ju här alla bodde, Carl Larsson med sin Karin, Strindberg och Siri von Essen. Zorn, Liljefors och många andra har tittat förbi genom åren. 
Just nu är vi sju personer som bor här. En finsk fotograf, min utflyktskompis som tar med mig till kyrkor utan tak och magiska skogar, ett finlandssvenskt par, han är fd. kultur- och pressråd på Finska ambassaden i Paris och full av intressanta projekt, ett par från Stockholm, hon översätter romaner från franska till svenska, en hemlig astrofysiker från Göteborg, och så jag. 
Kul blandning och trevligt folk.

välkomstskylten utanför ytterdörren
fin hall med fint golv och fint ljus
här kan man äta middag om man vågar
trappan är det vackraste i hela huset tror jag
här gick de, och här går vi, upp och ner
utsikt från mitt rum
de små ateljéerna
innergården ner mot parken och floden
alla löven städades upp förra veckan
och här är hela huset, med Carl Larssons lägenhet till vänster

2 kommentarer:

Urban sa...

Där skulle man väl kunna härda ut några veckor! Så fint, Amanda! Hoppas allt är väl!

Martin sa...

Oerhört fint! Vilken lyx och vad värd du är den. Kram bästa Amanda!
/Martin