12.7.11

carl larsson

På den tiden då det begav sig, begav sig Carl Larsson och flera andra nordiska konstnärer till Grez-sur-Loing, en liten stad, någonstans söder om Paris. De kom för att beundra ljuset, floden och landskapen, för att måla och vara konstnärliga. Pensionatet de bodde på heter Hôtel Chevillon och sedan slutet av 80-talet hyrs husets lägenheter och arbetslokaler ut till akademier, stiftelser och institutioner, som i sin tur ger stipendier för fri vistelse här. Gästerna skall vara konstnärer, författare, tonsättare eller vetenskapsmän.
En lägenhet hyrs av Göteborgs universitet tillsammans med Chalmers arkitektur, och det var det jag fick veta i det där överraskande mejlet jag fick i maj. Där stod också att Chalmers utsett mig till årets Carl Larsson-stipendiat och att det var jag som skulle få åka till stenstaden vid floden, beundra ljuset och vara konstnärlig i två månader!
I början av juni tog jag så Joanna i handen och åkte på stipendieutdelning. Vi var sex stipendiater från de olika konstnärliga institutionerna på Göteborgs universtitet. Hur vi arkitekter lyckats få hänga med på ett hörn är fortfarande ett mysterium. Men vi tackar. Maten var fantastisk och sällskapet rörande begåvat. Jag var helt tagen och smickrad över att ha fått komma på så fin fest. Till kaffet bjöds operasång och pianoimprovisation av de två musikstipendiaterna och efteråt visade vi andra digitala presentationer av våra arbeten. Det var fascinerande att se hur vi, trots våra olika bakgrunder, intresserade oss för samma saker. Oavsett om verktygen var teckning, fotografi, keramik eller arkitektur, arbetade vi alla på något sätt med tiden, rummet och de mänskliga avtrycken. Så såg jag det iallafall. Och alla rörde sig litegrand ifrån det egna facket och mot nya uttryck. Vi liknade varandra och det fanns mycket att prata om där i slutet av kvällen. När jag och Joanna senare gick hem genom en ljus och studentyr Göteborgsnatt undrade vi om det vi varit med om verkligen hade hänt. Det var liksom lite för fint för att vara möjligt.
I november går färden mot Grez, floden Loing och ett franskt äventyr.

Inga kommentarer: